Monday, April 28, 2014

May in Summer


May in Summer [May'in Yazi], bu sene İstanbul Film Festivali'nde gordugum ve de pek begendigim bir film. Gecen yil Sundance Film Festivalinde izleyici ile bulusmus, juri ozel odulune aday gosterilmis.





Yonetmen ve basrol oyunculugunu Cherien Dabis'in ustlendigi filmde, hikaye ve senaryo da Dabis'e ait.

 Filme gecmeden once sevgili Cherien icin bir parantez acmak istiyorum. Cherien 76 dogumlu, aslen Filistinli, Amerika'da yasayan tatli mi tatli bir bayan. Dogu-bati kultur karisiminin bir ornegi oldugu icin konuyu gercekci ve icten islemis. Filmi beraber izlemek, tanismak ve de soylesi yapmak sansina da sahip oldum :) 



Filme donersek... 
May [Cherien Dabis] Amerika'da egitim gormus, ilk kitabini basari ile yayinlamis bir yazardir. Koyu Hiristiyan Filistinli bir anneye sahip iken Musluman biriyle nisanlidir. [ki bu durum annesi tarafindan hos karsilanmamaktadir.] Babasi ve annesi daha evvel bosanmis, babasi [yanilmiyorsam] pek de dindar olmayan bir Amerikalidir. Ha bir de akli 5 karis havada 2 kizkardesi vardir :) 



Film, May'in hem dugun hazirliklarini tamamlamak hem de tatil yapmak uzere Urdun'e geldigi ucak sahnesiyle baslar. Zaten yeterince karisik bir aile duzeninin icinde, May'in kafasindaki tereddutler, ikilemler iyiden iyiye gun isigina cikar. Akli, mantigi nisanlisi Ziad'in cok ideal ve uygun biri oldugunu iddia ederken kalbi baska turlu atmaya baslamistir. Annesinin bu evlilikle ilgili olumsuz tutumlari da cabasi...



Urdun gibi farkli dinlerin, farkli kulturlerin icice yasandigi bir cografyada gecen film; tam anlamiyla bir dogu-bati sentezidir. Bir sahnede, minibusun icinde toz-toprak icindeki yolda akmaya calisan trafikte May ve kardesleri varken; digerinde spor kiyafetleri icinde kulaklikli bir sekilde kosu yapan May, bir digerinde Ölü Deniz kiyisinda mukemmel bir doganin icinde tatil yapan kardesler... Bir yanda duzenli bir sekilde kilise ayinlerine katilan anne, diger yanda arka planda duyulan ezan sesleri...



Amator bir fotografci olarak, basarili fotograf karesi kivamindaki cekimler oldum olasi cok hosuma gider. Bu filmde de sıkca rastladim. Tabi muzikler ve ara notlar da oyle...

Ara sozleri, film esnasinda not alabildigim kadarinca paylasmak isterim. [Orjinallerini internetten bulabilirsem guncellerim]. Konu gecisleri esnasinda arapca-ingilizce olarak gosterildi bu sozler, "cuk diye oturmak" tabirinin yazinsal ve gorsel bicimi de diyebiliriz :)


En buyuk yalan, doneceklerini soylemeleriydi. 
Her kiz, evinde cocuktur. 
Icine gömdügün hersey bir gun disari cikar.
Dustugun yere degil, tokezledigin yere bak.
Sevgi, bitmek bilmez bir affedistir.
Rahat bir vicdan kadar yumusak yastik yoktur.

***

Bazen, insan tam olarak ne istedigini bilemeyebilir. Akil-gonul karmasalari yasiyor olabilir. Eger bunu netlestirmeyi gonulden arzu ediyorsa, en "dogru"ya ulasabilmesi icin etrafindaki herkes/hersey seferber olacaktir, hatta hic tanimadigi kisiler bile... Yeter ki; bunu [etkilesimdeki kisilere zarar vermeyecek bicimde] istesin!

Keyifle izledigim bir filmdi, tavsiyedir ;)

Buyrunuz trailer:




 ***

bkz. Cherien Dabis - Sundance Film Festivalindeki Ropörtaji

No comments:

Post a Comment